Na rynku dostępne są przyczepy rolnicze o dowolnych parametrach i cenach. Wybór tej najlepszej nie jest więc prosty. Sprawdź, kiedy warto postawić na przyczepy rolnicze używane, a kiedy na nowe. Jak określić, czy używana przyczepa rolnicza wywrotka jest warta zakupu? Do jakich prac odpowiednia będzie przyczepa rolnicza jednoosiowa, a do jakich dwuosiowa? Przeczytaj i ułatw sobie decyzję!
Zanim zaczniesz szukać przyczepy rolniczej do swojego gospodarstwa
Przyczepy rolnicze powinny być w jak największym stopniu dopasowane do profilu i wielkości prowadzonej produkcji rolnej. Inwestycja w ich zakup powinna jak najszybciej się zwrócić. Aby tak się stało, warto na początek określić, jakiej przyczepy rolniczej potrzeba w gospodarstwie rolnym. Pomogą w tym odpowiedzi na następujące pytania [1] [4]:
- Jaki rodzaj ładunków będzie przewożony? Jakie będą ich waga i rozmiar? Jakie powinny być więc wymiary, nośność i konstrukcja przyczepy rolniczej?
- Czy potrzebna jest maszyna uniwersalna (zwykle przyczepa rolnicza wywrotka) czy specjalistyczna (np. przyczepa do bel)?
- Do jakich ciągników, ładowarek ma pasować nowa przyczepa?
- Na jakie odległości będzie prowadzony transport?
- Jaka manewrowość będzie niezbędna podczas rozładunku i załadunku?
- Jakie fundusze chcemy przeznaczyć na zakup, a tym samym – czy interesują nas przyczepy rolnicze używane, czy nowe?
Odpowiedzi na te pytania ułatwią określenie parametrów, jakie powinna spełniać poszukiwana przyczepa rolnicza, a także przyspieszą wyszukanie optymalnej oferty.
Przyczepy rolnicze używane czy nowe?
Decyzja o budżecie przeznaczonym na zakup przyczepy rolniczej wiąże się często z wyborem między sprzętem nowym a używanym. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety.
Wśród nowych przyczep łatwiej jest znaleźć taką, która będzie pasować do potrzeb. Zaletami przyczep rolniczych nowych są także większa bezawaryjność i gwarancja. Wadą takiego rozwiązania jest konieczność zaangażowania dużego kapitału, co wiąże się często z potrzebą pozyskania korzystnego kredytu, leasingu lub dofinansowania. Inwestycja w przyczepy rolnicze nowe sprawdza się zwykle w dużych gospodarstwach, w których przyczepa będzie intensywnie użytkowana [2].
Ze względu na znacząco niższą cenę (nawet kilkukrotnie) większość rolników kupuje przyczepy rolnicze używane. Jest to rozwiązanie wskazane w szczególności wtedy, gdy przyczepa będzie wykorzystywana sporadycznie [2]. Do wad tego rozwiązania należy konieczność dokładnego sprawdzenia stanu technicznego kupowanego sprzętu, co i tak nie daje 100% gwarancji uniknięcia przykrych niespodzianek. Dla przykładu w przypadku przyczepy rolniczej wywrotki warto sprawdzić m.in. [2]:
- Czy burty łatwo i szczelnie się domykają?
- Czy rama jest prosta i przylega do skrzyni przy wywrocie?
- Czy na obrotnicy nie widać ubytków?
- Czy odbojniki i resory działają właściwie?
- Jaki jest stan opon?
- Czy tłok w układzie hydraulicznym jest sprawny?
Przyczepa rolnicza jednoosiowa, dwuosiowa czy trzyosiowa?
Liczba osi, jaką powinna posiadać przyczepa, zależy od pracy, którą będzie wykonywała [1] [2]:
- Do krótkodystansowego przewozu niezbyt dużych ładunków najlepsza będzie przyczepa rolnicza jednoosiowa. Ma ona niewielką ładowność (zwykle do 5 ton), pasuje do większości ciągników, jest najprostsza, najlżejsza, łatwa w manewrowaniu i zazwyczaj wystarczająca dla małych gospodarstw.
- Na dłuższe dystanse i dla większych ładunków sprawdzi się przyczepa dwuosiowa rolnicza (ładowność zwykle do 15 ton). Wymaga ona jednak nieco wyższych umiejętności od kierowcy. W polskich gospodarstwach najczęściej spotykana jest przyczepa dwuosiowa rolnicza z przednią obrotnicą. Niektóre dwuosiowe modele zamiast przedniej obrotnicy posiadają w tylnej części dwie osie umieszczone obok siebie (przyczepa rolnicza tandem). Modele takie w porównaniu z przyczepami z obrotnicą mają łatwiejszy uciąg i są prostsze w manewrowaniu (szczególnie w cofaniu). Wadą jest ich trudniejsze podpinanie do traktora i odpinanie od niego [2].
- Dla dużych gospodarstw, do transportu na największe odległości i obciążeń dochodzących do kilkudziesięciu ton nadaje się przyczepa trzyosiowa rolnicza. Może występować zarówno w wersji z obrotnicą (2 osie z tyłu, jedna z przodu), jak i w wersji tridem (trzy osie obok siebie).
Uniwersalna przyczepa rolnicza wywrotka czy przyczepa specjalistyczna?
Kolejną kwestią jest wybór zabudowy przyczepy rolniczej. Mniejsze gospodarstwa zwykle stawiają na przyczepy rolnicze uniwersalne. Gospodarstwa większe, z rozbudowanym parkiem maszynowym, często potrzebują także przyczep specjalistycznych.
Reklama
Przyczepy rolnicze wywrotki
W polskich gospodarstwach najczęściej spotykane są uniwersalne, dwuosiowe, burtowe przyczepy rolnicze (wywrotki). Ich platforma ma cztery burty i podnośnik, który umożliwia zrzut przez jedną, dwie lub trzy burty [2]. Modele dostępne obecnie na rynku często posiadają nadstawki. Skrzynia ładunkowa jest uszczelniana, zaczep tylny automatyczny, a plandeka skrzyni ładunkowej zwijalna [3]. Używane burtowe przyczepy rolnicze (wywrotki) można kupić już za kilka, kilkanaście tysięcy złotych. Nowe kosztują nawet ok. 70 tys. zł [6].
Przyczepy do bel
W gospodarstwach, które potrzebują przyczepy do transportu sprasowanej słomy, siana lub sianokiszonki, przydadzą się specjalistyczne przyczepy do bel. W najprostszej i najtańszej wersji mają konstrukcję platformową (1-, 2- lub 3-osiową) bez wspomagania załadunku i rozładunku. Nieco droższe są wersje z burtami, a szczególnie godne uwagi są bardziej zaawansowane konstrukcje z automatyką do podnoszenia i opuszczania ładunku (przyczepy samozaładowcze do bel). Kupując przyczepę do bel, warto zwrócić uwagę, czy dany model może przewozić także palety lub skrzynie, a tym samym – czy może być wykorzystywany w szerszym zakresie. Używane przyczepy do bel kosztują kilka, kilkanaście tysięcy złotych, a nowe od ok. 30 tys. do ponad 100 tys. zł.
Przyczepy skorupowe
Innym typem specjalistycznych przyczep rolniczych są przyczepy skorupowe, które umożliwiają przewóz płodów rolnych (np. ziemniaków, warzyw, ziarna) w skrzyni załadunkowej o szczelnej budowie, dużej pojemności i ładowności od 10 do powyżej 20 ton. Wywrót zwykle odbywa się z wykorzystaniem tylnej klapy. W sprzedaży znajdują się też modele z wywrotem bocznym, a przydatnymi udogodnieniami są zamki hydrauliczne do klapy, amortyzacja dyszla i skrętna oś [8]. Wadą przyczep skorupowych jest ich cena, która przeważnie jest 20–50% większa od cen burtowych przyczep rolniczych [7].
Jakie przyczepy rolnicze kupują inni rolnicy?
Kolejną wskazówką, która może ułatwić wybór odpowiedniej przyczepy, są informacje o tym, co się obecnie najlepiej sprzedaje. Według raportu Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych, przygotowanego na podstawie bazy CEPiK, w 2024 roku przyczepy rolnicze używane miały większe wzięcie niż nowe (liczba rejestracji przyczep używanych wyniosła 5828, a nowych 4580). Co więcej, rynek używanych przyczep rolniczych wzrósł o 7,4% rok do roku, a nowych zmalał o 16,2% [5].
Jeżeli chodzi o marki nowych maszyn, to rolnicy najczęściej decydują się na polskie przyczepy rolnicze Pronar (25% rocznej sprzedaży przyczep). Drugie miejsce na podium zajmują przyczepy Metal-Fach (14%), a trzecie przyczepy Metaltech (9%) [5].
Według statystyk liczby rejestracji największą popularnością cieszą się burtowe przyczepy dwuosiowe z obrotnicą. Najwięcej sprzedaje się przyczep rolniczych z ładownością 12-17 ton (33% rynku), drugie miejsce zajmują te o ładowności 5-7 ton, a trzecie 7-10 ton [9].
Źródła
[1] https://strefaagro.pl/przyczepy-rolnicze-czyli-niezbedne-narzedzie-w-kazdym-gospodarstwie-co-znajdziesz-w-tych-nowoczesnych/ar/c8-18707375
[3] https://agroredakcja.pl/agroplatforma-odr/wspolczesne-srodki-transportowe-w-gospodarstwie-rolnym
[4] https://www.wrp.pl/przyczepy-wywrotki/
[5] https://profitechnika.pl/aktualnosci/istotny-spadek-sprzedazy-przyczep-2522360
[6] https://www.agrofakt.pl/przyczepa-gospodarstwa-nowa-uzywana/
[8] https://wiejskie-zycie.pl/przyczepa-skorupowa/
[9] https://agrarlex.pl/artykuly/co-ile-kosztuje/ile-kosztuja-przyczepy-rolnicze-od-8-16-ton-zestawienie-117-modeli