Rok 2023 to kolejny okres, w którym odnotowano spadek liczby rejestracji nowych ciągników rolniczych – aż o 12,2 proc.
Liczba nowych traktorów nabytych przez polskich rolników wyniosła 10 300 sztuk – o 1 427 mniej niż w poprzednim roku (11 727).
Przyczyny spadku sprzedaży
Główną przyczynę spadków należy upatrywać w tym, że rolnicy w obliczu niepewnej sytuacji i spadków cen płodów rolnych ograniczyli inwestycje w swoich gospodarstwach. Ekspert Mariusz Dziwulski z Departamentu Analiz Ekonomicznych PKO Banku Polskiego przypuszcza, że spadki cen zbóż i rzepaku spowodowały, że szczególnie gospodarstwa wyspecjalizowane w produkcji roślinnej ostrożniej podchodziły do tego typu zakupów.
John Deere i New Holland – walka o tytuł lidera
Liderem sprzedaży nowych ciągników rolniczych przez 10 miesięcy był John Deere. Ostatecznie jednak New Hollland odzyskał pierwszą pozycję w ostatnich miesiącach roku i wyprzedził swojego konkurenta o 239 sztuk.
Co oczywiste, większość rynkowych graczy zanotowała spadek sprzedaży. W pierwszej dziesiątce tylko dwóch producentów zanotowało wzrost – Kubota (o 4,4 proc.) i Solis (o 18,9 proc.).
Kto zanotował największy spadek? W tym miejscu zdecydowanie warto wspomnieć o Zetorze. Czeski producent, który 15 lat temu był liderem na polskim rynku ze sprzedażą ok. 3 tys. sztuk rocznie, w 2023 roku osiągnął wynik na poziomie 290 sztuk. Liczba ta była mniejsza o 535 sztuk w porównaniu do roku wcześniejszego, co przełożyło się na spadek o 64,8 proc.
|
Wyniki sprzedaży według producentów
Sprzedaż w sztukach:
- New Holland – 1794 szt. (-2,8 proc. w porównaniu do 2022 r.)
- John Deere – 1555 szt. (-3,8 proc.)
- Kubota – 1195 szt. (+4,4 proc.)
- Deutz-Fahr – 913 szt. (-14,8 proc.)
- Case IH – 715 szt. (-21,5 proc.)
- Massey Ferguson – 599 szt. (-32,3 proc.)
- Valtra – 473 szt. (-14,8 proc.)
- Farmtrac – 401 szt. (-16,6 proc.)
- Claas – 373 szt. (-20,5 proc.)
- Solis – 339 (+18,9 proc.)
- Steyr – 324 szt. (-12,4 proc.)
- Fendt – 318 szt. (+1 proc.)
- Zetor – 290 szt. (-64,8 proc.)
- Arbos – 191 szt. (+83,7 proc.)
- Lovol – 126 szt. (-27,2 proc.)
- MC Cormick – 95 szt. (bez zmian)
- Landini – 89 szt. (+18,7 proc.)
- TYM – 65 szt. (-26,1 proc.)
- Belarus – 1 szt. (-80 proc.)
- pozostałe – 444 szt.
Liderzy w poszczególnych kategoriach (wg mocy ciągnika):
- do 50 KM – Kubota
- 51-100 KM – New Holland
- 101-140 KM – Deutz-Fahr
- 140 KM – John Deere
Najpopularniejsze modele:
- John Deere 6155M – 253 szt.
- John Deere 6195M – 207 szt.
Źródła:
K. Hołownia, 2023 r. Sprzedaż ciągników w dół. Większość marek traci, niektóre mocno, farmer.pl
K. Płocki, Sprzedaż ciągników nowych w 2023 roku, traktor24.pl