i-Rolnik
  • Artykuły
  • W skrócie
  • Ubezpieczenia
    • Uprawy rolne
    • Budynki i OC
    • Maszyny rolnicze
    • Konie
    • Zwierzęta gospodarskie
    • Agrofirma
    • Agro Flota
    • Instalacje OZE
  • Zgłoś szkodę
    • Artykuły
    • Wiedza rolnicza
    • W skrócie
    • Wydarzenia
    • Ubezpieczenia
      • Uprawy rolne
      • Budynki i OC
      • Maszyny rolnicze
      • Konie
      • Zwierzęta gospodarskie
      • Agrofirma
      • Agro Flota
      • Instalacje OZE
    • Szkody
      • Zgłoś szkodę
      • Szkoda AC – serwisy maszyn
    • Pomoc
    • Kontakt
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców - jak i gdz...
Autor Katarzyna Kurzawa
30.09.2020
#badania #Kantar #owoce #polskie owoce #rolnictwo w Polsce

Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców - jak i gdzie kupujemy?

Pandemia zmienia proces zakupów. W ramach „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”, realizowanych przez Kantar dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, poznaliśmy jego etapy, miejsca, kryteria oceny produktów i same zakupy, to co ostatecznie kupujemy.

Zakupy owoców i warzyw są coraz częściej planowane, co ma związek z epidemią koronawirusa, ale również z oszczędnością i niechęcią do marnowania żywności. Podczas epidemii konsumenci zaczęli lepiej planować zakupy tak, aby zmniejszyć liczby wizyt w sklepie i skrócić czas spędzony na zakupach.

„Większość osób ma pewien zestaw warzyw i owoców, które +muszą być w domu+. Warto jednak podkreślić, że warzywa i owoce często kupowane są także pod wpływem impulsu, gdy coś się podczas zakupów spodoba” – mówi Agata Zadrożna, Kantar Polska.

„Zakupy najchętniej robimy koło domu lub po drodze. Teoretycznie preferujemy bazarki, ale często rezygnujemy z nich z braku czasu lub dlatego, że nie ma ich w pobliżu. Największą zaletą targów i różnego rodzaju straganów jest zaufanie do sprzedawcy oraz wiara, że sprzedawane produkty są uprawiane przez sprzedawcę lub jego rodzinę. Rosnące znaczenie dla kupujących ma wiedza skąd pochodzi produkt, w jakich warunkach jest uprawiany i skąd był transportowany. Konsumenci chcą kupować bezpośrednio od producenta. Powyższe sprawia, że samochód budzi większe zaufanie niż stragan (+prosto z samochodu+). Podobnie mniejszy asortyment. Budują poczucie, że towar jest prosto z pola, że sprzedaje osoba, która uprawia. Warto podkreślić, że bazarki są popularne wśród osób poszukujących towarów lokalnych, regionalnych, autentycznych, ekologicznych, świeżych, ale z drugiej strony wiele osób nie ma czasu na zakupy tam realizowane” – wyjaśnia Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar Polska.

Kupujemy to, co jest dostępne tam, gdzie zaopatrujemy się w warzywa i owoce. Warzywa i owoce mają opinię drogich, dlatego zwracamy uwagę na promocje. Konsumenci chcieliby, aby sklepy oferowały większy wybór warzyw i owoców. Zależałoby im na możliwości wyboru odmiany i kupienia odpowiedniej do planowanej potrawy lub preferencji smakowych. Widoczny jest duży sentyment do dawnych odmian owoców. Wciąż funkcjonują ich nazwy, np. jabłek i gruszek.

Dla konsumentów warzyw i owoców ważne są:

  • naturalność (postrzegana jako jak najmniej nawozów i środków ochrony roślin, ale też dojrzewanie na słońcu nie w szklarni);
  • polskość (głównie ze względu na krótki transport i wspieranie polskich producentów, a także smak);
  • przewidywalność smaku (znana odmiana);
  • znajomość ścieżki jaką przechodzi warzywo czy owoc od producenta do sklepowej półki.

Nie zwracają uwagi na region (w ramach Polski) pochodzenia ze względu na nieznajomość regionalnych odmian i ich właściwości. Wyjątek stanowią tu Jabłka Grójeckie. Rosnącym trendem jest zainteresowanie warzywami i owocami niedoskonałymi, które uchodzą za bardziej naturalne. Z drugiej strony dla wielu osób wciąż liczą się ładny wygląd i porównywalny kształt. Oceniają, że taki produkt jest zdrowy i będzie się dobrze przechowywać.

Więcej na temat konsumpcji warzyw i owoców w Polsce: https://www.pap.pl/centrum-prasowe/725780%2Ckonsumpcja-warzyw-i-owocow-we-wrzesniu-2020-roku.html?fbclid=IwAR09BhqZNDUu4Y4UVNxLzslWQA4LpkmRVmK13jDVTMrFx5Y6s-UtiqGsVP8

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło: PAP

Przeczytaj także

Awokado – najwięksi producenci na świecie

Awokado – najwięksi producenci na świecie...

Awokado to owoc, który zdobył w pewnym momencie niesamowitą popularność. Stał się składnikiem wielu dań se...

Jaki znak twój? PRODUKT POLSKI

Jaki znak twój? PRODUKT POLSKI...

Oznaczenie „PRODUKT POLSKI” widoczne jest na wielu opakowaniach produktów spożywczych, które trafiają do n...

Cięcie jabłoni – jak zrobić to dobrze i we właściwym cz...

Cięcie jabłoni – jak zrobić to dobrze i we właściwym cz...

Przeczytaj, jak powinno wyglądać cięcie jabłoni, aby drzewa obficie owocowały i były bardziej odporne na c...

Rolnictwo Artykuły Wiedza rolnicza W skrócie Wydarzenia
Generali Ubezpieczenia Zgłoś szkodę Szkoda AC – serwisy maszyn
i-Rolnik Pomoc Kontakt Rejestracja - korzyści
Warunki korzystania Polityka prywatności Pliki cookies Regulamin
iRolnik
© 2025 Generali T.U. S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką prywatności, gdzie znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych.AkceptujZamknij