Agroturystyka – opłacalność. Co na nią wpływa?
Agroturystyka stanowi popularne dodatkowe źródło dochodu dla wielu polskich rolników. Zastanawiasz się, czy warto rozpocząć taką działalność? Przeczytaj, od czego zależy opłacalność agroturystyki, jak pozyskać nowych klientów oraz jakie wymagania ma potencjalny gość gospodarstwa agroturystycznego.
Agroturystyka w Polsce – statystyki, które dają do myślenia
Aby odpowiedzieć na pytanie, czy agroturystyka jest opłacalna jako źródło dodatkowego dochodu dla gospodarstwa, warto przyjrzeć się liczbom. W 2021 roku odnotowano prawie 16-procentowy wzrost liczby noclegów w agroturystyce i pokojach gościnnych posiadających maksymalnie 10 miejsc noclegowych. Z tej formy wypoczynku skorzystało ponad 240 tys. osób, a zarejestrowanych, prowadzonych przez rolników gospodarstw agroturystycznych było wg GUS 3917 [2].
Kto najchętniej odwiedza gospodarstwa agroturystyczne? Zdecydowana większość, bo prawie 95% klientów, pochodziła z Polski. Warto jednak zwrócić uwagę na zagranicznych turystów, coraz częściej decydujących się na wypoczynek na polskiej wsi. Ich liczba wzrosła w ciągu roku o 40% [2], a najliczniejszą grupą byli Niemcy (47%).
Goście najczęściej decydują się na krótki wypoczynek w gospodarstwach agroturystycznych. Średnia liczba noclegów wynosiła 4 dni, przy czym ok. 20% turystów wybierało pobyty powyżej 5 dni [2]. Wyjazdy na wczasy to tylko połowa wizyt w agroturystykach. Pozostałe przypadki to wyjazdy weekendowe i na tzw. długie weekendy [12].
Według GUS ruch w agroturystyce zaczyna się w maju – wtedy z tej formy wypoczynku korzysta ok. 20 tys. osób. Szczyt następuje w lipcu i sierpniu (po prawie 60 tys.), po czym liczba agroturystów spada do ok. 30 tys. osób we wrześniu i poniżej 20 tys. w październiku. Co ciekawe, w pozostałych miesiącach liczba turystów nie spada do zera, ale utrzymuje się między 5 a 10 tys. osób [1]. Oznacza to, że agroturystyka może stanowić źródło dodatkowego dochodu także w okresie jesienno-zimowym.
Czy agroturystyka jest opłacalna?
Analizy dotychczasowych doświadczeń wskazują, że agroturystyka może być dla rolnika zyskownym biznesem [7] [12]:
- o ile przyciągnie wystarczającą liczbę klientów;
- raczej jako dodatkowe, a nie jedyne źródło dochodów gospodarstwa rolnego;
- z uwzględnieniem ulg podatkowych, o czym więcej w artykule Agroturystyka – jak zacząć? (i-rolnik.pl).
Skoro warunkiem opłacalności gospodarstwa agroturystycznego jest pozyskanie klientów, to na początek należy sprawdzić, kim oni są.
Według badań rynkowych z agroturystyki korzystają szukający wyciszenia mieszkańcy dużych miast – osoby z zasobnym portfelem i nastawieniem proekologicznym. Kluczową grupą klientów gospodarstw agroturystycznych są rodziny z dziećmi (60%), więc to do nich przede wszystkim trzeba dostosować ofertę [12].
Gospodarstwo agroturystyczne – jak przyciągnąć gości?
Chcąc zawalczyć o dużą liczbę gości w gospodarstwie agroturystycznym warto zastanowić się, czego oczekują klienci podczas wypoczynku na wsi. Jako wyznacznik dobrej jakości wskazują oni: świeże powietrze, własny pokój z łazienką, gwarancję ciszy i spokoju oraz dostęp do ogrodu i terenów zielonych [12]. Na co jeszcze zwrócić uwagę, by agroturystyka cieszyła się powodzeniem?
Promocja gospodarstwa
Nawet doskonale przygotowane gospodarstwo agroturystyczne nie przyniesie zysków, jeśli nikt nie będzie o nim wiedział. Na brak wystarczającej reklamy w agroturystyce narzekają zresztą klienci, którzy miewają trudności ze znalezieniem informacji o obiektach [12]. Konieczna jest wszechstronna obecność w Internecie (WWW, regularnie zasilany wpisami profil na Facebooku, portale turystyczne, wyszukiwarki noclegów) [5]. Warto zamieścić informacje także w innych językach, a w szczególności po niemiecku!
Gościnny gospodarz i dobra jakość
Dbając o wysoką jakość i zadowolenie turystów możesz zyskać lojalnych klientów, którzy staną się regularnym źródłem zarobku. Jak wskazują statystyki, aż 9% klientów agroturystyki co roku decyduje się na wyjazd w to samo sprawdzone miejsce [12]. Tacy lojalni goście nie tylko powracają do ulubionych miejsc, ale też przyciągają kolejnych klientów przez polecenia.
Utrzymanie lojalnego gościa jest często prostsze, niż pozyskanie nowego. Z kolei niezadowolony klient skutecznie odstraszy innych turystów, m.in. przez nieprzychylne komentarze w sieci. Dlatego prośmy zadowolonych gości o dzielenie się pozytywnymi ocenami i opiniami, a jednocześnie róbmy co w naszej mocy, aby nie było powodów do wystawiania negatywnych.
Atrakcyjne położenie i atrakcje
Opłacalność agroturystyki w dużej mierze zależy od lokalizacji gospodarstwa. Oczywistą przewagą rynkową jest położenie nad jeziorem, morzem lub w górach. Co robić, jeśli nie mamy tego do dyspozycji? Poszukajmy lokalnych atrakcji i wplećmy je w ofertę gospodarstwa agroturystycznego. Mogą to być np.: parki krajobrazowe i narodowe (wycieczki bryczką i piesze, ścieżki edukacyjne), imprezy (święta, dożynki, festyny, festiwale, jarmarki), sieć ścieżek rowerowych, sąsiedztwo stadniny, a także obecność wytwórców sztuki ludowej (warsztaty i pokazy) czy możliwość spróbowania regionalnych specjałów kulinarnych.
Specjalizacja agroturystyki
To kolejna forma wyróżnienia się wśród konkurencji. Pamiętajmy, że najczęstszą grupą docelową agroturystyki są rodziny z dziećmi. O co zadbać, aby spełnić ich oczekiwania? Turyści na pewno docenią zorganizowane atrakcje dla dzieci, dzięki którym rodzice będą mogli pozwolić sobie na chwilę odpoczynku. Ważne jest oczywiście bezpieczeństwo, a także pełne wyżywienie [12]. Bardzo dochodowe są agroturystyki ze zwierzętami gospodarskimi [10], z którymi wiele dzieci wychowywanych w mieście nie ma na co dzień styczności [9].
Specjalizacja może być też pomysłem na rozciągnięcie czasowe sezonu, np. w czasie wakacji atrakcje dla dzieci, a we wrześniu i październiku cisza i spokój, którą docenią wędkarze (w tym np. oferta wypadów weekendowych).
Wyżywienie
Zapewnienie pełnego wyżywienia z możliwością spróbowania tradycyjnych lokalnych wyrobów to zdecydowanie punkt na plus dla każdego gospodarstwa agroturystycznego. Jest to także okazja do wprowadzenia kolejnej atrakcji, czyli warsztatów kulinarnych dla dzieci i dorosłych [11]. Komponując menu pamiętajmy, że klientami agroturystyki są często osoby o proekologicznym nastawieniu, które cenią sobie zdrowe odżywianie i naturalne składniki. Warto zapewnić im możliwość wyboru posiłków [12], uwzględniając przy tym np. dietę wegetariańską.
Adekwatna cena
Według badań, trzecim w kolejności najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze gospodarstwa agroturystycznego jest niska cena [3], a w 2020 roku turysta zostawiał w agroturystyce prawie 2,5 tys. zł rocznie [12]. Strategia cenowa często zależy od zasobów gospodarstwa agroturystycznego. Można zarobić na wynajmie kwatery bez dodatkowych atrakcji, której głównym atutem jest niska cena i położenie w pobliżu natury. Można też jednak zainwestować w wyższy standard i wielojęzyczną obsługę, aby zawalczyć o klientów z zagranicy.
Podsumowując, pamiętajmy, że turyści oczekują od gospodarstwa agroturystycznego przede wszystkim ciszy i spokoju [3]. Tego na wsi jest pod dostatkiem i jest to zasób, który zdecydowanie warto wykorzystać.
Więcej na temat agroturystyki:
Agroturystyka – podstawowe wymagania pobytowe, sanitarne, budowlane i przeciwpożarowe (i-rolnik.pl)
Podatki w agroturystyce (i-rolnik.pl)
|
Źródła:
[3] http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f44a44ff-559a-475e-94b2-bbdf93999fd6
[4] https://pftw.pl/artykuly/specjalizacje-w-turystyce-wiejskiej/
[5] https://www.gowork.pl/poradnik/4/kariera/jak-zalozyc-agroturystyke-jak-zaczac/
[6] https://odpoczywajnawsi.pl/wp-content/uploads/2017/05/oczekiwania_turysty_sebastian_wieczorek.pdf
[7] https://nawsinajlepiej.polska.travel/dobre_praktyki/agroturystyka-przepis-na-sukces/
[8] https://akademiarolnika.pl/agroturystyka-co-zrobic-aby-zaczac-zarabiac-na-agroturystyce/
[11] https://www.agrourlop.com.pl/agroturystyka-na-wsi.html
[12] https://ksow.pl/files/portal/Publikacje/ABM_CDR_AGROTURYSTYKA_RAPORT_KONCOWY_bez_abm.pdf
[13] https://ksow.pl/files/Bazy/Biblioteka/files/Agroturystyka_od_pomyslu_do_polubien.pdf