i-Rolnik
  • Artykuły
  • W skrócie
  • Ubezpieczenia
    • Uprawy rolne
    • Budynki i OC
    • Maszyny rolnicze
    • Konie
    • Zwierzęta gospodarskie
    • Agrofirma
    • Agro Flota
    • Instalacje OZE
  • Zgłoś szkodę
    • Artykuły
    • Wiedza rolnicza
    • W skrócie
    • Wydarzenia
    • Ubezpieczenia
      • Uprawy rolne
      • Budynki i OC
      • Maszyny rolnicze
      • Konie
      • Zwierzęta gospodarskie
      • Agrofirma
      • Agro Flota
      • Instalacje OZE
    • Zgłoś szkodę
    • Pomoc
    • Kontakt
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Polska dużym producentem jaj kurzych w UE
Autor MRiRW
03.04.2021
#jaja #produkcja jaj

Polska dużym producentem jaj kurzych w UE

Polska jest dużym producentem jaj kurzych w UE. Z produkcją ponad 10 mld jaj rocznie zajmujemy wśród krajów unijnych 6 miejsce.

Produkcja i konsumpcja jaj w Polsce

Najwięcej ferm kur nieśnych zlokalizowanych jest na terenie województwa wielkopolskiego i mazowieckiego – blisko 60% całej produkcji krajowej.

W ostatnich pięciu latach statystyczny Polak konsumował od 139 do 162 sztuk jaj kurzych rocznie. W 2019 r. konsumpcja jaj w Polsce wyniosła 156 sztuk na osobę. Poziom konsumpcji był jednak niższy niż przed dekadą, gdy spożycie przekraczało 200 sztuk rocznie.

Eksport polskich jaj

Duża skala produkcji krajowej powoduje, że Polska jest jednym z największych eksporterów tego asortymentu w Unii Europejskiej. Eksport jaj z Polski w największym stopniu determinowany jest sytuacją podażowo-popytową na rynku unijnym, ponieważ to kraje Unii Europejskiej są naszym głównym partnerem handlowym.

W 2020 r. przychody uzyskane przez krajowych przedsiębiorców z eksportu jaj wyniosły około 203 mln EUR wobec 226 mln EUR w roku 2019. Przy czym aż 188 mln EUR wygenerowała sprzedaż na rynek unijny (93% przychodów z eksportu). Największe wpływy krajowi przedsiębiorcy uzyskali z eksportu jaj na rynek Niderlandów (54 mln EUR), Republiki Federalnej Niemiec (39 mln EUR) oraz Węgier (19 mln EUR) i Włoch (15 mln EUR).

Mniejsze wpływy z eksportu jaj w 2020 r. w porównaniu z rokiem 2019 były spowodowane pandemią koronawirusa. Ograniczenia w handlu międzynarodowym oraz w funkcjonowaniu firm sektora HoReCa miały największy wpływ na zmniejszenie przychodów producentów.

Kampanie informacyjne

Zainteresowanie konsumentów dietą zbilansowaną, opartą na wysokiej jakości produktach wraz z kampaniami informacyjnymi „Kupuj świadomie”,  „Solidarni z Rolnikami” i  PRODUKT POLSKI, mogą przyczynić się do wzrostu spożycia, gdyż konsumpcja jaj wpisuje się doskonale w dobre nawyki żywieniowe.

 

 

Źródło: MRiRW

Zdjęcie: Monicore, Pixabay

Przeczytaj także

Jaka czaszka, taka praca | Ciekawostki (agro)historyczn...

Jaka czaszka, taka praca | Ciekawostki (agro)historyczn...

Chłop w dawnych czasach nie miał lekko. Jego los zależał od kaprysu właściciela folwarku. Musiał pracować na r...

Quiz o ziemniakach | 7 pytań, które czekają na Twoją od...

Quiz o ziemniakach | 7 pytań, które czekają na Twoją od...

Ziemniaki są częstym bohaterem niedzielnych obiadów – wraz z kotletem schabowym potrafią doprowadzić do stanu ...

Nie lubię poniedziałku… bo w stołówkach nie ma mięsa | ...

Nie lubię poniedziałku… bo w stołówkach nie ma mięsa | ...

Symboliczna jest jedna ze scen w komedii „Miś”, w której ojciec mówi do syna podczas przedstawienia teatralneg...

Rolnictwo Artykuły Wiedza rolnicza W skrócie Wydarzenia
Generali Agro Ubezpieczenia Szkody
i-Rolnik Pomoc Kontakt Rejestracja - korzyści
Warunki korzystania Polityka prywatności Pliki cookies Regulamin
iRolnik
© 2025 Generali T.U. S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką prywatności, gdzie znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych.AkceptujZamknij