Rozwój sieci szkół rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
5 kolejnych szkół rolniczych dołączyło od 1 stycznia br. do istniejącej sieci szkół, dla których organem założycielskim jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dotychczasowi gospodarze, czyli samorządy powiatowe, przekazały ministrowi: 3 szkoły rolnicze z woj. kujawsko-pomorskiego – w Bielicach, Nadrożu, Samostrzelu – oraz szkołę rolniczą w Oleszycach w woj. Podkarpackim i w Szczecinie w woj. zachodniopomorskim.
Przejmowane szkoły uzupełnią istniejącą sieć szkół ministerialnych, która od 1 stycznia 2021 r. liczy już 59 placówek w całym kraju. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi pełni dla nich obecnie funkcję organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny. Przejęcie szkół dotychczas prowadzonych przez powiaty daje możliwość szerszej promocji kształcenia rolniczego, unowocześniania procesu dydaktycznego i wprowadzania nowych kierunków kształcenia dostosowanych do zapotrzebowania regionalnego rynku pracy i wymogów współczesności.
Nieustanny rozwój techniki i technologii stosowanych w rolnictwie, bezpieczeństwo żywności, zmieniające się wciąż potrzeby konsumentów, wzrost jakości życia na wsi oraz konieczność efektywnego wykorzystania istniejących zasobów rolnictwa – to wszystko sprawia, że przed rolniczym szkolnictwem zawodowym stawiane są wciąż nowe wymogi. Samorządy powiatowe, rozumiejąc konieczność unowocześniania bazy dydaktycznej i materialnej wobec swoich skromnych możliwości finansowych, decydują się na przekazanie prowadzonych przez siebie szkół rolniczych pod skrzydła Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Współgra to z planami resortu rolnictwa, który zamierza stworzyć sieć szkół pokrywających zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy i ułatwiających dostęp do kształcenia rolniczego na wysokim poziomie.
Polityka rolna Unii Europejskiej zmierzająca do prowadzenia zrównoważonego rozwoju rolnictwa, wymusza dokonanie zmian także w kształceniu młodych, przyszłych rolników, którzy mając otwarty dostęp do wiedzy i praktyk w innych krajach, pragną pracować w swoich gospodarstwach wykorzystując najnowsze osiągnięcia cywilizacyjne.
Potencjał przejmowanych szkół jest różnorodny, nieco odbiegający od standardów szkół resortowych, zatem będzie wymagał w najbliższej przyszłości odpowiedniego doposażenia i poniesienia dodatkowych nakładów finansowych. Tak więc działania MRiRW wobec przejmowanych szkół będą ukierunkowane na modyfikację kształcenia i wprowadzanie nowych zawodów, adekwatnie do potrzeb rynku pracy i oczekiwań pracodawców oraz unowocześnianie szkolnej bazy dydaktycznej, z uwzględnieniem agrotroniki, rolnictwa precyzyjnego oraz nowoczesnych technologii produkcji i przetwórstwa. Zostaną wzmocnione i wykorzystane powiązania pomiędzy nauką i praktyką rolniczą, poprzez współpracę z instytutami badawczymi, uczelniami rolniczymi oraz organizacjami branżowymi, a także współpracę z partnerami zagranicznymi w zakresie przygotowania zawodowego.
Szkoły prowadzone przez resort będą brać udział w projektach dofinansowywanych ze środków unijnych, mających na celu poprawę infrastruktury edukacyjnej, wymianę staży zawodowych, organizację praktyk zawodowych, doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym itp. Zamierzamy rozwijać wśród młodzieży postawy przedsiębiorczości, aktywności patriotycznej i społecznej, a także wzbudzać zainteresowanie tradycjami, zwyczajami i kulturą wsi polskiej.
Szkoły prowadzone przez Ministerstwo prowadzą także aktywizację zawodową i zajmują się rozwojem różnych form kształcenia ustawicznego młodzieży i dorosłych, umożliwiając im nabywanie dodatkowych umiejętności zawodowych. Pomoc merytoryczną dla nauczycieli uczących przedmiotów zawodowych, z uwzględnieniem różnego rodzaju przedsięwzięć edukacyjnych, umożliwia Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie.
Źródło: MRiRW, CC 3.0
Obraz Wokandapix z Pixabay