Ponad połowa Europejczyków spożywa codziennie owoce i warzywa, ale mało kto zwraca uwagę na sposób ich uprawy
Wśród kryteriów zakupu owoców i warzyw wskazywanych przez Europejczyków wyróżniają się jakość (28%), cena (20%), sezonowość (17%) i pochodzenie (13%). To tylko niektóre wnioski z corocznego badania przeprowadzonego w latach 2019-2021 w pięciu europejskich krajach, na łącznej próbie 15050 osób, w ramach programu CuTE: Kultywowanie smaku Europy.
Konsumenci europejscy ufają owocom i warzywom. Ponad połowa populacji spożywa je codziennie, jednak nadal brakuje im wiedzy na temat stosowanych metod produkcji. Tylko 3 na 10 osób wie, czy owoce i warzywa, które trafiają na ich stoły, pochodzą z upraw na świeżym powietrzu czy dojrzewały w szklarniach. Tak wynika z europejskiego badania na temat stosunku Europejczyków do owoców i warzyw z Europy, przeprowadzonego w ramach programu CuTE: Kultywowanie smaku Europy. Badanie przeprowadziła firma Adelante w latach 2019-2021 w pięciu krajach – we Francji, Niemczech, Grecji, Polsce i Hiszpanii – na rocznej próbie 5000 osób.
Ankietowani wiążą spożycie europejskich owoców i warzyw ze wspieraniem gospodarki i lokalnych producentów (30%), gwarancją zrównoważonych upraw (21%), bezpieczeństwem żywności (21%), jakością świeżych, smacznych i zdrowych produktów (14%) oraz przystępnością cen (13%).
Jakość, cena, pochodzenie
W zakresie kryteriów zakupu owoców i warzyw, którymi kierują się europejscy konsumenci najczęściej wskazywano jakość (świeżość, kolor i smak) – ten aspekt jest istotny dla 28% badanych. Cenę, jako cechę istotną przy zakupie owoców i warzyw, podało 20% konsumentów. Znaczny odsetek badanych zwraca też uwagę na sezonowość (17%) oraz krajowe lub europejskie pochodzenie produktów (13%). Do mniej istotnych czynników należą wartości odżywcze (6%), ekologiczne metody upraw (5%), bezpieczeństwo żywności (5%), pochodzenie z upraw na świeżym powietrzu (3%) i zrównoważony rozwój upraw (3%).
Przedstawiciele sektora owoców i warzyw, pytani o największe problemy i obawy w branży, zwracają uwagę na utrwalone w świadomości konsumentów błędne przekonania na temat stosowanych metod produkcji. Wiele osób ma błędne przeświadczenie, że produkcja szklarniowa wpływa na pogorszenie wartości odżywczych i smaku owoców i warzyw, a nawet, że ten sposób uprawy może mieć negatywny wpływ na środowisko naturalne.
„Stąd znaczenie naszych programów promocyjnych i informacyjnych, których celem jest wyeliminowanie fałszywych informacji i głęboko zakorzenionych w świadomości konsumentów błędnych przekonań” – zauważa Alba Ridao-Bouloumié z FruitVegetablesEUROPE.
54% ankietowanych konsumentów uważa, że produkty szklarniowe są bezpieczne, 51%, że są sezonowe; 45%, że są przystępne cenowo; 43%, że są tak samo pożywne jak produkty z upraw zewnętrznych, a 40%, że są przyjazne dla środowiska. Jednak nadal 1 na 3 ankietowanych nie potrafi wyrazić opinii na temat charakterystyki systemów produkcji szklarniowej.
Tym samym liczba zwolenników produkcji rolnej w szklarniach jest dwukrotnie wyższa niż liczba jej krytyków, choć połowa populacji nie ma w tej sprawie zdecydowanego zdania. 28% ankietowanych ufa wszystkim metodom produkcji, a prawie tyle samo (27%) pozytywnie ocenia produkcję szklarniową, co oznacza poprawę o trzy punkty procentowe w ciągu zaledwie dwóch lat.
Kampania CuTE: Kultywowanie smaku Europy
Kampania CuTE: Kultywowanie smaku Europy (ang. Cultivating the Taste of Europe) została przeprowadzona przez FruitVegetablesEUROPE, przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. W ciągu ostatnich trzech lat pozwoliła milionom Europejczyków poznawać zrównoważone metody produkcji w systemach szklarniowych i na świeżym powietrzu. Rezultaty kampanii znacznie przewyższyły oczekiwania. W ciągu trzech lat jej trwania została zauważona przez konsumentów przeszło 420 miliony razy, zgromadziła społeczność liczącą ponad 137 tys. obserwujących na Facebooku, również dzięki współpracy z kilkudziesięcioma influencerami w całej Europie. Niezwykła wystawa, w formie mobilnej szklarni odwiedziła wiele europejskich miast podnosząc świadomość konsumentów w zakresie metod produkcji UE.
Przez trzy lata (2019-2021) działania były prowadzone w sześciu krajach UE (we Francji, w Belgii, Niemczech, Grecji, Polsce oraz Hiszpanii).
„CuTE to pierwsza w historii wspólna europejska kampania informacyjno-promocyjna przeprowadzona przez europejskich producentów owoców i warzyw. Program CuTE jest wynikiem ciężkiej i wspólnej pracy. Nasi partnerzy mają wspólne cele i podobne wyzwania. Promocja europejskich owoców i warzyw misja dla nas wszystkich” – powiedziała sekretarz generalna FruitVegetablesEUROPE, Alba Ridao-Bouloumié.
CuTE: Kultywowanie Smaku Europy zostało wdrożone przez międzynarodowe konsorcjum koordynowane przez stowarzyszenie FruitVegetablesEUROPE, w skład którego wchodzą również APROA, AOPn Tomates et Concombres, AOPnFraise, KZGPOiW i INCOFRUIT. Program jest w 80% finansowany przez UE. Jego celem jest znaczna poprawa w zakresie wiedzy Europejczyków na temat systemów produkcji owoców i warzyw.
Źródło informacji: Brandmates
Zdjęcie: pixel2013 / pixabay