i-Rolnik
  • Artykuły
  • W skrócie
  • Ubezpieczenia
    • Uprawy rolne
    • Budynki i OC
    • Maszyny rolnicze
    • Konie
    • Produkcja zwierzęca
    • Zwierzęta gospodarskie
    • Auto
    • Agrofirma
    • Agro Flota
    • Instalacje OZE
  • Zgłoś szkodę
    • Artykuły
    • Wiedza rolnicza
    • W skrócie
    • Wydarzenia
    • Ubezpieczenia
      • Uprawy rolne
      • Budynki i OC
      • Maszyny rolnicze
      • Konie
      • Produkcja zwierzęca
      • Zwierzęta gospodarskie
      • Auto
      • Agrofirma
      • Agro Flota
      • Instalacje OZE
    • Zgłoś szkodę
    • Pomoc
    • Kontakt
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Jeździsz autem? UWAGA! Zmiany od 1 czerwca
Autor Dawid Rydzyński
24.05.2021
#auto #bezpieczna jazda #Kodeks drogowy #przepisy drogowe

Jeździsz autem? UWAGA! Zmiany od 1 czerwca

1 czerwca 2021 r. zmieni się Kodeks drogowy. Zmiany, choć mogą wydawać się niewielkie, znacząco wpłyną na zachowania nie tylko kierowców, ale również pieszych.

Jednolita prędkość w obszarze zabudowanym

Obszary zabudowane to nie tylko miasto – coraz częściej na terenach wiejskich widoczny jest charakterystyczny znak, który informuje nas o tym, że musimy dość znacznie zwolnić. Do tej pory w godzinach nocnych (23-5) można było trochę bardziej poszaleć i jechać 60 km/h – o ile przy drodze nie stał znak ograniczający prędkość, np. do 30 lub 50 km/h.

Od 1 czerwca limit prędkości w obszarze zabudowanym będzie ujednolicony – wszędzie będzie wynosił 50 km/h. Spowoduje to, że znaki ograniczające prędkość do 50 km/h na takim terenie stracą rację bytu – miały one sens tylko wtedy, gdy w nocy obowiązywał inny limit prędkości.

To istotna zmiana, o której powinny pamiętać osoby lubujące się w szybkiej jeździe w porze nocnej. Przed 1 czerwca jazda 105 km/h w obszarze zabudowanym w porze nocnej nie kończyła się czasowym zabraniem prawa jazdy. Teraz, niezależnie od pory dnia, taka szybkość spowoduje, że taki kierowca wyścigowy będzie musiał przez jakiś czas znaleźć sobie szofera.

Koniec z jazdą na zderzaku

Kodeks „zachęci” również do zmiany nawyków kierowców często korzystających z autostrad i dróg ekspresowych. Od 1 czerwca nieprawidłowa będzie jazda na zderzaku – kierowca będzie musiał zachować odpowiednią odległość od auta znajdującego się przed sobą.

Jazda na zderzaku to częsty widok na polskich autostradach. Doświadczają jej kierowcy poruszający się zgodnie z przepisami. Na ich ogonie często pojawia się inny agresywny uczestnik ruchu, który podjeżdża bardzo blisko i zmusza do przyśpieszenia (złamania przepisów) albo do zjechania na prawy pas ruchu.

Teraz na drodze ekspresowej lub autostradzie auto jadące 120 km/h będzie musiało zachować min. 60 m odstępu od uczestnika ruchu poruszającego się przed nim. Obowiązek ten nie będzie dotyczył sytuacji wyprzedzania – jednak w tym przypadku rozsądek i tak podpowiada, aby zachować bezpieczną odległość od innego auta.

Wchodzenie na pasy – pierwszeństwo dla pieszych

Obecnie kierowca dojeżdżający do przejścia dla pieszych musi zachować ostrożność i ustąpić pieszemu, który jest na „zebrze”. Od 1 czerwca przepis zostanie rozszerzony – jadący autem będzie musiał zmniejszyć prędkość przed pasami oraz ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który wchodzi na przejście.

Od początku kolejnego miesiąca kierowcy będą więc musieli obserwować również okolice przejścia dla pieszych – a nie tylko same pasy.

Zmiana również wpłynie na pieszych. Będą oni musieli zachować szczególną ostrożność już przy wchodzeniu na pasy. Ponadto, zabronione będzie korzystanie przez pieszych z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez przejście – każdy ma skupić się na sprawnym przemieszczeniu się na drugą stronę ulicy, a nie na nowych postach znajomych na Facebooku.

Piesi powinni pamiętać także o tym, że obowiązek ustąpienia wchodzącemu na „zebrę” nie dotyczy tramwajów.

Od czerwca zmiany nawyków

Te trzy zmiany być może nie zrewolucjonizują naszego sposobu poruszania, natomiast są dość istotne, bo w wielu przypadkach będą wymagały zmiany naszych komunikacyjnych nawyków. Mają przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach – czas zapewne pokaże, czy nowe przepisy rzeczywiście wpłyną na zmniejszenie liczby wypadków.

Źródło: motofakty.pl

Obraz Roman Polyanyk z Pixabay

Przeczytaj także

Przegląd najważniejszych informacji – ARiMR i MRiRW | 7

Przegląd najważniejszych informacji – ARiMR i MRiRW | 7...

Konkurs „Świat się kręci wokół wsi” MRiRW przypomina o trwającym konkursie „Świat się kręci wokół wsi”. Jest ...

Przegląd najważniejszych informacji – ARiMR i MRiRW | 6

Przegląd najważniejszych informacji – ARiMR i MRiRW | 6...

1,63 mld zł przekazane rolnikom Według danych ARiMR z dofinansowania do zakupu nawozów skorzystało już 266 ty...

PIORiN kontroluje sprzedaż materiału siewnego w interne...

PIORiN kontroluje sprzedaż materiału siewnego w interne...

Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa przyjrzała się ogłoszeniom publikowanym w internecie, które ...

Rolnictwo Artykuły Wiedza rolnicza W skrócie Wydarzenia
Generali Agro Ubezpieczenia Szkody
i-Rolnik Pomoc Kontakt Rejestracja - korzyści
Warunki korzystania Polityka prywatności Pliki cookies Regulamin
iRolnik
© 2025 Generali T.U. S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką prywatności, gdzie znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych.AkceptujZamknij