Eksportujemy coraz więcej produktów mlecznych
Na arenie międzynarodowej rośnie popyt na polskie produkty mleczne. Ma to przełożenie na osiągnięte wyniki eksportu – poprzedni rok był bardzo udany pod tym względem, ponieważ wartość eksportu wspomnianych towarów wzrosła o 13 proc.
Eksport produktów mlecznych 2009-2021
Według opracowania Biura Analiz i Strategii KOWR w 2021 wyeksportowaliśmy produkty mleczne o wartości 2,62 mld euro (dane wstępne Ministerstwa Finansów). To spory wzrost w stosunku do lat poprzednich, w których eksport wynosił odpowiednio (w mld euro):
- 2009 – 0,94
- 2010 – 1,21
- 2011 – 1,4
- 2012 – 1,45
- 2013 – 1,72
- 2014 – 1,91
- 2015 – 1,65
- 2016 – 1,59
- 2017 – 2,18
- 2018 – 2,25
- 2019 – 2,29
- 2020 – 2,32
- 2021 – 2,62
Obiecujące są wyniki stycznia i lutego – w tych dwóch miesiącach odnotowano wzrost na poziomie 23,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku (z 0,38 mld do 0,47 mld euro).
Kto lubi nasze produkty mleczne
Blisko 2/3 naszych produktów mlecznych trafia na rynek Unii Europejskiej. Cieszy to, że rynek ten się również rozwija – w tym segmencie polski eksport wzrósł o 19 proc.
Łączna wartość eksportu do Wspólnoty wynosiła 1,7 mld euro, z czego Niemcy odpowiadały za 503 mln euro, Czesi za 181 mln euro, a Włosi za 133 mln euro.
Z krajów spoza Unii Europejskiej polskie produkty mleczne cenią: Brytyjczycy (130 mln euro), Ukraińcy (123 mln euro), Chiny (118 mln euro), Algiera (104 mln euro), Arabia Saudyjska (50 mln euro).
Co eksportujemy
Jakie produkty mleczne cieszą się największą popularnością za naszymi granicami?
- mleko płynne i śmietana – 876 tys. ton (wzrost o 4 proc.)
- sery i twarogi – 287 tys. ton (+8 proc.),
- serwatka – 233 tys. ton (+3 proc.),
- jogurty i napoje fermentowane – 115 tys. ton (+12 proc.),
- lody – 112 tys. ton (+17 proc.),
- odtłuszczone mleko w proszku – 108 tys. ton (-1 proc.),
- masło i tłuszcze mleczne – 49 tys. ton (-16 proc.)
- pełne mleko w proszku – 20 tys. ton (-25 proc.).
Kwotowo, za blisko 35 proc. polskiego eksportu produktów mlecznych, odpowiadają sery i twarogi (924 mln euro).
Źródło: Polish Food, lato 2022
Zdjęcie: Myriams-Fotos / pixabay