i-Rolnik
  • Artykuły
  • W skrócie
  • Ubezpieczenia
    • Uprawy rolne
    • Budynki i OC
    • Maszyny rolnicze
    • Konie
    • Zwierzęta gospodarskie
    • Agrofirma
    • Agro Flota
    • Instalacje OZE
  • Zgłoś szkodę
    • Artykuły
    • Wiedza rolnicza
    • W skrócie
    • Wydarzenia
    • Ubezpieczenia
      • Uprawy rolne
      • Budynki i OC
      • Maszyny rolnicze
      • Konie
      • Zwierzęta gospodarskie
      • Agrofirma
      • Agro Flota
      • Instalacje OZE
    • Szkody
      • Zgłoś szkodę
      • Szkoda AC – serwisy maszyn
    • Pomoc
    • Kontakt
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Eksport polskiej żywności w 2020 r.
Autor Dawid Rydzyński
16.06.2021
#eksport #handel międzynarodowy #import #żywność

Eksport polskiej żywności w 2020 r.

W 2020 r. wartość polskiego eksportu żywności wyniosła 34 mld euro – o 2 mld euro więcej niż w roku poprzednim. Wynik może cieszyć – wzrost w jakiejkolwiek dziedzinie w czasie trwania pandemii to zawsze powód do zadowolenia.

Wzrost o 7 proc. – skąd się wziął?

Jest kilka powodów wzrostu. Po pierwsze – bardzo dobre wyniki pierwszego kwartału i całej drugiej połowy 2020 roku. Po drugie – korzystny kurs naszej waluty w stosunku do euro oraz dolara amerykańskiego. Kurs ten sprawił, że polska żywność była konkurencyjna cenowo na rynku międzynarodowym. Po trzecie wreszcie – wyższe ceny żywności na całym świecie spowodowały, że prościej było osiągnąć dobry rezultat.

Polska żywność – kierunki eksportu

Odbiorcą naszej żywności są głównie kraje unijne. Około 80 proc. polskich przychodów z eksportu generuje ta część świata – 27,2 mld euro (wzrost o 5 proc. w stosunku do roku poprzedniego). Aż o 17 proc. zwiększyła się natomiast wartość żywności sprzedanej poza Unię Europejską – jej wolumen wyniósł 6,8 mld euro.

Do jakich krajów trafia Polska żywność? W nawiasie podany jest wzrost lub spadek eksportu w stosunku do roku poprzedniego

  • Niemcy – 8,5 mld euro (+ 10%),
  • Wielka Brytania – 3,1 mld euro (+10%),
  • Holandia – 1,9 mld euro (-4%),
  • Francja – 1,8 mld euro (+8%),
  • Włochy – 1,7 mld euro (bez zmian),
  • Czechy – 1,5 mld euro (-2%),
  • Ukraina – 0,76 mld euro (+27%),
  • Arabia Saudyjska – 0,694 mld euro (+100%),
  • Rosja – 0,567 mld euro (+0,3%),
  • Stany Zjednoczone – 0,539 mld euro (-2%),
  • Białoruś – 0,252 mld euro (-6%),
  • Algieria – 0,251 mld euro (+100%)
  • Izrael – 0,246 mld euro (+1%),
  • Norwegia – 0,235 mld euro (+24%),
  • Chiny – 0,204 mld euro (-2%),
  • Republika Południowej Afryki – 0,194 mld euro (+86%).

Cieszyć może wzrost przychodów z eksportu z krajami z innych części świata – zwłaszcza z Arabią Saudyjską, Algierią oraz RPA. Otwarcie się na kolejne rynku zbytu to ruch, który z reguły przynosi dobre rezultaty.

Co sprzedaliśmy w 2020 r.

Tak dokładnie wygląda struktura eksportowanej przez Polskę żywności w poprzednim roku:

  • żywiec, mięso, przetwory – 6, 3 mld euro (z czego mięso drobiowe – 2,3 mld euro, przetwory mięsne – 1,6 mld euro, mięso wołowe – 1,4 mld euro, mięso wieprzowe – 0,8 mld euro),
  • ziarno zbóż i przetwory – 4,9 mld euro,
  • tytoń oraz wyroby tytoniowe – 4,2 mld euro,
  • wyroby cukiernicze, cukier – 2,5 mld euro,
  • ryby, przetwory rybne – 2,3 mld euro,
  • produkty mleczne – 2,3 mld euro,
  • warzywa (w tym grzyby) i przetwory – 1,7 mld euro,
  • owoce (z uwzględnieniem orzechów) i przetwory – 1,4 mld euro,
  • kawa, kakao, herbata – 0,8 mld euro,
  • nasiona roślin oleistych, tłuszcze roślinne – 0,7 mld euro,
  • alkohol – 0,6 mld euro,
  • soki owocowe oraz warzywne – 0,5 mld euro.

Znacząco wzrósł eksport ziaren, zbóż i przetworów (o 28 proc.), alkoholu (o 19 proc.), nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych (o 15 proc.), tytoniu i wyrobów tytoniowych (o 15 proc.) oraz cukru i wyrobów cukierniczych (o 7 proc.).

Udział eksportu żywności w całym polskim eksporcie wzrósł o 1 punkt proc. – z 13,3 proc. do 14,3 proc. Wpływ na ten fakt miała na pewno gorsza kondycja innych gałęzi gospodarki w trakcie pandemii.

A co z importem?

Import żywności do Polski wzrósł o 4,9 proc. i wyniósł 22,3 mld euro. Przy wyższym o 7 proc. eksporcie oznacza to, że po raz kolejny poprawiliśmy saldo bilansu handlowego (różnica pomiędzy eksportem a importem). To kolejny powód do zadowolenia.

Oby kolejny rok był równie udany!

Źródło: Polish Food, wiosna 2021

Obraz TheAndrasBarta z Pixabay

Przeczytaj także

Polskie borówki trafią do Wietnamu

Polskie borówki trafią do Wietnamu...

Nasze rodzime borówki wędrują nie tylko do lokalnych sklepów, dyskontów spożywczych czy sezonowych straganów. ...

Jaki znak twój? PRODUKT POLSKI

Jaki znak twój? PRODUKT POLSKI...

Oznaczenie „PRODUKT POLSKI” widoczne jest na wielu opakowaniach produktów spożywczych, które trafiają do n...

Kiedy świat poznał mrożonki | Ciekawostki (agro)history...

Kiedy świat poznał mrożonki | Ciekawostki (agro)history...

Mrożonki są nieodłącznym elementem każdej szanującej się lodówki. Mogłoby się wydawać, że to dość stary spożyw...

Rolnictwo Artykuły Wiedza rolnicza W skrócie Wydarzenia
Generali Ubezpieczenia Zgłoś szkodę Szkoda AC – serwisy maszyn
i-Rolnik Pomoc Kontakt Rejestracja - korzyści
Warunki korzystania Polityka prywatności Pliki cookies Regulamin
iRolnik
© 2025 Generali T.U. S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką prywatności, gdzie znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych.AkceptujZamknij