Borówki z historycznym rekordem konsumpcji w sierpniu
Jak wynika z badań Kantar ponad połowa Polaków jadła borówki w sierpniu w dniu poprzedzającym badanie (53%). To najwyższy wynik od początku realizacji sondaży monitorujących konsumpcję kluczowych gatunków. Pomiar został zrealizowany w pierwszej połowie sierpnia. Można przypuszczać, że w szczycie sezonu, jaki przypadnie w tym roku na początek września, ten wynik będzie jeszcze wyższy. Spożycie borówek jest bowiem w sierpniu wyższe niż w lipcu br. aż o 22 p.p. i wyższe niż przed rokiem o 8 p.p.
Badanie zrealizowano w dniach 6-11 sierpnia 2021 r., na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
„Sprzedaż cały czas rośnie. Jesteśmy w trakcie bardzo udanego sezonu. Owoców jest bardzo dużo, są bardzo dorodne i coraz więcej borówki zostaje w Polsce, jako plantatorzy bardzo się z tego się cieszymy” – mówi Dominika Kozarzewska, reprezentując Fundację Promocji Polskiej Borówki.
„Konsumenci są coraz bardziej świadomi wyjątkowych walorów zdrowotnych borówek i całej grupy owoców jagodowych, tzw. polskich superowoców. Borówki podbiły wszystkie światowe rankingi najzdrowszych owoców. Wspomagają pracę mózgu i naszą odporność, a ponieważ sezon w tym roku jest nieco opóźniony, na pewno warto by znalazły się w każdym szkolnym plecaku już 2 września. Teraz jest też dobry czas by borówki mrozić. Są najdojrzalsze i najtańsze. Coraz więcej jest też przetworów z tegorocznych zbiorów. Rosnącą popularność dostrzegli przetwórcy. Dzięki nim uprawianymi w Polsce borówkami będziemy mogli cieszyć się przez cały rok” – dodaje Kozarzewska.
Konsumpcja owoców w sierpniu
Najpopularniejszym owocem w sierpniu były jabłka, które spożywało ośmiu na dziesięciu Polaków (80%). 6% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 11% 4-5 razy w tygodniu. Wspomniana borówka znalazła się na drugim miejscu wśród wszystkich uprawianych w Polsce owoców.
Ponad połowa (52%) Polaków w sierpniu jadła śliwki. To więcej niż przed rokiem (o 3. p.p.). Na bardzo wysokim, stałym poziomie jest spożycie malin. Od dwóch miesięcy sięga 47%. W sierpniu wzrosło spożycie wiśni z 28% do 37% oraz czarnej porzeczki z 22% do 26%.
Na kolejnym miejscu znalazły się truskawki. Spożycie aronii utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie (15%). Regularne badania tego gatunku prowadzone są od czerwca 2020 roku.
Konsumpcja warzyw w sierpniu
Najpopularniejszym warzywem w sierpniu były pomidory, których konsumpcję w tygodniu poprzedzającym badanie deklaruje 95% Polaków. Na drugim i trzecim miejscu wśród warzyw znalazły się ogórki oraz cebula, które jadło odpowiednio 92% oraz 85% badanych.
Konsumpcja marchwi, pomidorów, a także ogórków, cebuli i papryki jest wysoka przez cały rok, a obserwowane wahania sezonowe niewielkie. To ulubione warzywa Polaków, które dostępne i jedzone są niezależnie od sezonu.
W stosunku do lipca wzrosło spożycie fasoli szparagowej (o 8 p.p.) oraz papryki (o 9 p.p.).
Wczoraj na talerzu
Jedynie 18% Polaków odżywiało się w sierpniu zgodnie z zaleceniami dietetyków dotyczącymi spożywania właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjmuje w ich przypadku zalecany poziom.
55% Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce, przy czym u 38% jednak pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). 17% badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale.
Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjął w lipcu wartość 45,7 pkt, czyli był na niskim poziomie. Wskazuje to na niedostateczny udział warzyw i owoców w diecie przeciętnego Polaka. W porównaniu do lipca wskaźnik ten zmalał o 1,1 pkt.
Czas na polskie superowoce!
Sierpień to szczyt sezonu na owoce jagodowe. Określane jako superowoce są wyjątkowo bogate w składniki prozdrowotne, szczególnie korzystne dla zdrowia i budowania odporności, naszego samopoczucia i urody.
W sierpniu rozpoczęły zbiory aronii. We wrześniu pojawi się jeden z najbardziej oczekiwanych gatunków – mini-kiwi.
Więcej o konsumpcji owoców i warzyw w sierpniu 2021 na stronie.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding i pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Źródło informacji: PolskieSuperowoce.pl