
Symulator farmy stworzony przez nastolatka podbił świat
Gry związane z rolnictwem cieszą się ogromną popularnością wśród miłośników cyfrowej rozrywki. Firmy często przeznaczają spore budżety na to, aby stworzyć jak najbardziej realistyczne tytuły (np. Farming Simulator). Okazuje się jednak, że nie trzeba być wielkim projektantem gier, pracującym w bogatej, międzynarodowej korporacji, aby stworzyć coś, co pochłonie miliony graczy na całym świecie. Ba, nie jest wymagany nawet dowód osobisty do osiągnięcia takiego sukcesu.
Grow a Garden – fenomen, który zaskoczył Fortnite’a
Jak rozpoczęła się ta nietypowa historia? Otóż pewien 16-latek w ciągu kilku dni stworzył prostą grę w ramach Robloxa – Grow a Garden. Tu kilka słów wyjaśnień: Roblox jest platformą, która umożliwia tworzenie gier i udostępnianie ich innym graczom. Cieszy się sporą popularnością, szczególnie wśród dzieci.
Gra Grow a Garden nie miała skomplikowanych zasad, sprowadzała się do następujących czynności:
- zasadź graczu na swoim poletku nasiona lub hoduj zwierzęta,
- zbierz, to co urosło, a później sprzedaj lub wymień się z innymi,
- jeśli jesteś niegrzeczny, spróbuj ukraść łupy innym towarzyszom cyfrowej rozgrywki.
Grafika była na podobnym poziomie złożoności co mechanika gry – charakteryzowała się prostotą i nawiązywała w swojej stylistyce do Minecrafta, innego tytułu popularnego wśród najmłodszych użytkowników konsol i komputerów.
Sam twórca nie spodziewał się zapewne, że jego prosta gra podbije świat Robloxa i pobije rekord popularności. Jak się okazało, w Grow a Garden potrafiło grać równocześnie nawet 21,6 mln graczy na całym świecie (wynik osiągnięty pod koniec czerwca 2025 roku). Rekord, który do tej pory należał do tytułu Fortnite (15,2 mln użytkowników), został pobity.
Powody popularności Grow a Garden
Skąd wzięła się popularność samej gry? Tu mogły zadziałać dwa czynniki.
Po pierwsze, platforma, na której pojawiła się gra. Roblox, jak wcześniej odnotowaliśmy, jest niezwykle popularny wśród dzieci (co nie zawsze podoba się rodzicom). Za Robloxa nie trzeba płacić – jest dostępny za darmo, wystarczy go pobrać, aby rozpocząć rozgrywkę na domowym komputerze, tablecie, smartfonie czy na jednej z najpopularniejszych konsol. Tylko wybrane elementy wymagają zakupu – ale kto oszczędny, ten nie musi ponosić dodatkowych kosztów. Rozgrywka ma charakter online – gracze z wielu rejonów świata łączą się, aby rywalizować ze sobą w setkach obecnych tam gier. Jest to więc idealne środowisko do upublicznienia swojego dzieła – zwłaszcza że sami twórcy Robloxa udostępniają stosowne narzędzia do tworzenia gier.
Po drugie, wielu graczy docenia spokojne, relaksujące gry. Nie jest prawdą, że miłośnicy cyfrowej rozrywki szukają ekstremalnych doznań i że liczą się dla nich tylko niekończące się strzelaniny czy też maksymalnie realistyczne wyścigi. Sporą popularnością cieszą się gry przebiegające w wolnym tempie, które nie stawiają ambitnych celów przed graczem – ich zadaniem jest tylko zapewnienie drugiej stronie chwili relaksu i ucieczki od tego pędzącego na złamanie karku świata.
Sukces więc wynikał z platformy, na której pojawiła się gra, oraz z charakteru samej rozgrywki.
16-latek to niejedyny wygrany
Gra Grow a Garden przyniosła nie tylko satysfakcję samemu twórcy. Tytuł przejęło nowozelandzkie studio, a sam autor gry zachował prawo do osiągania w przyszłości profitów ze swojego projektu.
Sukces gry ucieszył również twórców Robloxa. Akcje firmy poszybowały w górę. Platforma zaś, nie do końca lubiana przez dorosłych, zyskała spokojny, zrównoważony tryb, w którym dobrze mogą bawić się różne pokolenia.
Źródło
Barbara Ortutay, Video game created by a 16-year-old in a few days shatters records, humiliates professional games designed with mega-budgets, https://fortune.com/2025/07/30/roblox-video-game-grow-a-garden-viral-summer-hit/
Zdjęcie: gettyimages