1 lipca – Dzień Polskiej Borówki
Pojawiły się pierwsze polskie borówki. Borówki z polskich plantacji będą dostępne tylko przez 3 miesiące. Cieszmy się nimi i wartościami na jakich plantatorzy tego owocu opierają swój sukces. Inauguracji sezonu towarzyszyły słowa podziękowania i szacunku dla pracy przy zbiorach i przy całorocznej pielęgnacji krzewów.
Dzień Polskiej Borówki to symboliczny początek zbiorów borówki w naszym kraju. Jak każe tradycja, pierwszej degustacji dokonał najmłodszy członek borówkowej społeczności. W tym roku był to 11-miesięczny Mikołaj Wichłacz z Dobrzan, w powiecie stargardzkim, w Zachodniopomorskim.
Ulubiony superowoc dietetyków
Borówka podbiła rankingi najzdrowszych owoców na świecie. W Polsce zdobyła w tym roku tytuł ulubionego owocu dietetyków.
„Borówki słusznie zapracowały na miano superowocu. Są nieocenione w zapobieganiu czynnikom ryzyka chorób cywilizacyjnych. Miażdżycy, cukrzycy, otyłości czy zespołowi metabolicznemu. Spowalniają procesy starzenia komórek, w tym mózgowych, działają przeciwwolnorodnikowo i ochronnie na struktury DNA. Do tego są produktem niskoenergetycznym o wysokiej gęstości odżywczej, bogatym w aktywne związki roślinne o działaniu prozdrowotnym” – mówi dr Justyna Bylinowska, dietetyk, redaktor naczelna Dietetycy.org.pl.
„1 lipca to święto z akcentem na integrację i promocję miejsc produkcji. Naszym branżowym celem jest edukacja konsumentów i rozwój rynku. Chcemy by konsumenci, zwłaszcza młodzież, wiedzieli, że borówka jest uprawiana w Polsce, jest hitem naszego eksportu, bo ma wyjątkowe walory smakowe. W Polsce mamy bardzo dobry klimat do uprawy owoców jagodowych” – mówi Witold Boguta, prezes zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Popularność borówki systematycznie rośnie. W sezonie 2019 już 71% Polaków jadło borówkę, to siedem osób na dziesięć. Danych dostarczył, podsumowujący sezon, sondaż Kantar realizowany w ramach „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji kampanii „Czas na polskie superowoce!”. Patronat honorowy: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw